czwartek, 20 sierpnia 2015

Trochę o szkole i mój schedule

Hej,
chodzę już prawie tydzień do szkoły (a zaczęła się 3 sierpnia ups) i w sumie zaczynam powoli ogarniać to wszystko. Nie gubię się już (raczej) między klasami, choć szkoła jest ogromna. Przerwy trwają tylko 5 minut z wyjątkiem lunchu, 40 min. Jedyne na co mam wtedy czas to znalezienie następnej sali, ewentualnie szybka toaleta. Jeśli chce się z kolei wyjść na chwilę z klasy w trakcie lekcji, trzeba wziąć kartę 'przepustkę'. Poznałam też sporo osób, żeby nie być alone weirdo na lunchu, no wiecie..

A właśnie, lunch. Wygląda zupełnie jak w amerykańskich filmach np. 'Wredne dziewczyny'. Pierwszego dnia czułam się jakbym tam grała Lindsay Lohan. Szukałam potencjalnych znajomych. Przy okrągłych stolikach siedzą Juniors i Seniors czyli klasy 11 i 12. Reszta należy do Freshman i Sophmore- 9 i 10 grade. Studenci byli wyraźnie podzieleni na grupy, nerdy razem, chłopaki z ostatniej klasy, drużyny sportowe, dziwnie ubrane nastolatki, divy itd. Dosiadłam się do najnormalniejszej, podobnej do mnie grupy dziewczyn, pokonałam swoją nieśmiałość. Dobrze wybrałam, bo wszystkie są bardzo przyjazne i nie czuję się wśród nich 'inna'. Jedynie gdy mówią coś o innych uczniach, o których nie mam pojęcia kto to haha Były bardzo podekscytowane kiedy opowiadałam im o Polsce i moich pierwszych wrażeniach z pobytu w US. To była najdziwniejsza a zarazem najtrudniejsza rzecz w moim życiu, wbicie się do randomowej paczki przyjaciół. Wiem z życia, że w polskiej szkole nie jet to takie łatwe gdy ludzie znają się już od kilku dobrych lat. Z każdym dniem jest coraz lepiej, przechodni mówią mi Hi na przerwach, więc nie muszę siedzieć sama czy spędzać czasu z future farmers. Niestety cierpię na niedobór przystojnych seniorów albo ukrywają się na korytarzach przede mną.

Zazwyczaj spotykam się z osobami w moim wieku. Jedynie w fun classes takich jak teatr czy malowanie jest sporo młodszych roczników, bo starsze klasy biorą już przedmioty AP liczące się w collegu (wychodzi taniej niż płacenie za każdy kurs później). Ja stwierdziłam, że chcę spróbować kilku bardziej interesujących przedmiotów a resztę wybrałam, by nie musieć dużo nadrabiać po powrocie do polskiego liceum i nie cofać się w nauce.

Lekcje zaczynają się o 7.40 a kończą o 2.55. Trwają ponad godzinę, ale jest ich tylko 5 + każdy ma study hall, czyli lekcję, która jest przeznaczona na zrobienie zadań domowych jeśli nie ma się czasu przez treningi sportowe. Każdy zapisuje się do nauczyciela, do którego chce iść danego dnia. W środy nie ma SRT, więc zaczynam dzień o 8.30, wszystko jest trochę krótsze. Chwila błogiego spania!
Rok szkolny jest podzielony na trzy trymestry a mój plan lekcji wygląda tak:

I TRYMESTR 
STUDENT RESOURCE TIME (czyli study hall)
THEATRE ARTS 1
GERMAN 4 HONORS
FRENCH 2
ENGLISH 11
PAINTING 1

II TRYMESTR
SRT
SPANISH 1
PRE CALCULUS HONORS
WORLD HISTORY & GEOGRAPHY 1
GERMAN 4 HONORS
PSYCHOLOGY 1

III TRYMESTR
SRT
WORLD HISTORY & GEOGRAPHY 2
PRE CALC 2 HONORS
ENGLISH 11 DUAL CREDIT 
PSYCHOLOGY 2
THEATRE ARTS 2

Większość przedmiotów trwa dwa trymestry, dlatego owe nie różnią się mocno od siebie. Klasy Honors są rozszerzone, trochę wyższy poziom. Mam własny tok lekcji z języka niemieckiego, bo nie jest zbyt popularny i najwyższy poziom jest dla mnie za łatwy (btw nauczycielka jest z Rosji, wyobraźcie sobie ten niemiecko-rosyjski akcent, mówi 'dżiorman'). Nauczyciele są bardzo pomocni, otwarci na każde pytania. Bałam się, że nie będę nic rozumieć, ale nie mówią zbyt szybko i nie mam żadnych problemów z komunikacją. Czytanie jest proste, zawsze można się domyślić po kontekście o czym jest mowa. Gorzej gdy inni studenci mówią niewyraźnie/cicho/szybko. Na angielskim niektórzy Amerykanie nie radzą sobie z gramą czy quizami (kartkówkami). Dziękuję polskim szkołom, że tak przygotowują młodzież, która zna angielski lepiej niż sami rodacy swój język ojczysty.
Dostałam też laptopo-tableta, każdy uczeń go ma przez co zawsze na lekcjach ktoś gra w gry lub słucha dyskretnie muzyki (nie są zablokowane). Nie mamy książek, gdy ktoś ich potrzebuje to są w klasach i na laptopach w wersjach elektronicznych.

Z ciekawszych rzeczy zauważonych przeze mnie w high school jest to, że dosłownie KAŻDY nosi plecak. Jestem jedyną, która nosi torbę. I wszyscy piją z kolorowych bidonów + noszą specjalne torby z lunchem w środku. Czy ja na pewno jestem w liceum? Większość studentów przychodzi w koszulkach z barwą szkoły- filetowe pantery lub z nazwą college Indiana University. Widziałam osoby ubrane w klapki ze skarpetkami do kolan, dres, sandały na rzepy, kowbojki, spodnie od pidżamy, crop topy tak krótkie niczym sam biustonosz czy szorty odkrywające ciut za dużo. Tutaj dress code nie obowiązuje. Nikt nie wymaga makijażu lub nienagannej fryzury. Wystarczy, że przyjdziesz na lekcje, that's all. Z jednej strony mnie to irytuje, ale z drugiej w sumie fajnie wrzucić na luz i nie przejmować się opinią innych. I nie umiem powiedzieć 'nie' noszeniu dresu do szkoły- soo comfy! :)

materiał na angielskim
harry potter laptop
wiadomka
yellow bus
spacer po okolicy z Rowdym
sklepy z ubraniami wyłącznie z Indianą i IU

W następnym poście dodam coś o cross country :)






7 komentarzy:

  1. Ale masz super lekcje, ja jutro wybieram się po raz pierwszy do szkoły i zobaczymy co mi zaoferują. Szkołę mam malutką, w Texasie, ale spoko. Dopiero co przyleciałam. W sumie to jestem na lotnisku w Dallas czekam na kolejny lot. Trzymam za Ciebie kciuki :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O i jak ci się podoba Texas? Prowadzisz bloga? :) Polecam się najpierw zorientować jakie przedmioty można wziąć i potem rozplanować plan!

      Usuń
  2. Na lunchu tak po prostu podeszłaś do stolika i się zaprzyjaźniłaś? Ja mam swój pierwszy dzień w poniedziałek i coś czuję, że będzie ciężko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podeszłam zapytać się gdzie jest dana klasa bo nie mogę znaleźć I jestem nowa I nie z usa haha musiałam kombinować (choć wiedziałam gdzie ta sala jest)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Student Resource Time- coś jak Study Hall, lekcja na odrobienie zadań domowych

      Usuń